


Blogg
Moms vid import av bil från Tyskland
26 september 2025
Jacob
Ny bil: alltid svensk moms
Enligt EU-regler anses en bil vara ny om den är under 6 månader gammal eller har körts mindre än 600 mil.
👉 Köper du en sådan bil i Tyskland betalar du nettopriset (utan tysk moms). Därefter ska du redovisa 25 % svensk moms när bilen registreras i Sverige.
Läs mer hos Skatteverket om moms på nya transportmedel.
Begagnad bil som företag
Köper du en begagnad momsad bil i Tyskland gäller två alternativ:
Bruttopris (vanligast):
Du betalar bilen inkl. tysk moms (19 %).
Denna moms fungerar som en deposition. När bilen exporteras får du tillbaka momsen.
Nettopris (ibland möjligt):
Om du handlar som företag med VAT-nummer kan säljaren sälja bilen direkt utan tysk moms.
Du slipper då ligga ute med momspengarna.
I båda fallen ska du som företagare redovisa 25 % svensk moms på nettopriset när bilen registreras i Sverige. Därför blir en momsad bil alltid något dyrare här – eftersom svensk moms är 6 % högre än tysk moms.
Begagnad bil som privatperson
Som privatperson köper du alltid bilen brutto i Tyskland (inkl. 19 % moms).
Du får inte tillbaka den tyska momsen.
När du senare säljer bilen i Sverige hanteras den som en VMB-bil (vinstmarginalbeskattad). Det betyder att du bara redovisar moms på vinsten, inte på hela beloppet.
Exempel: bil för 15 000 € i Tyskland
Låt oss säga att du hittar en bil för 15 000 € inkl. moms.
Som företag:
Nettopris: 12 605 €
Tysk moms (deposition): 2 395 €
Du betalar 15 000 € → får tillbaka 2 395 € efter export
Svensk moms 25 % på nettopriset = 3 151 €
Totalt i Sverige: 15 756 € (ca 172 000 kr)
Som privatperson:
Du betalar 15 000 € och får inte tillbaka momsen.
Vid försäljning i Sverige säljs bilen som en VMB-bil.
TL/DR:
Nya bilar (<6 mån / <600 mil): köps netto i Tyskland och svensk moms (25 %) ska betalas i Sverige.
Begagnade bilar för företag: tysk moms som deposition men köpes till nettopris, sedan 25 % i Sverige.
Begagnade bilar för privatpersoner: du betalar tysk moms och köper bilen för bruttopriset.
Vill du veta mer om processen? Läs vår guide: Importera bil från Tyskland – steg för steg.
Ny bil: alltid svensk moms
Enligt EU-regler anses en bil vara ny om den är under 6 månader gammal eller har körts mindre än 600 mil.
👉 Köper du en sådan bil i Tyskland betalar du nettopriset (utan tysk moms). Därefter ska du redovisa 25 % svensk moms när bilen registreras i Sverige.
Läs mer hos Skatteverket om moms på nya transportmedel.
Begagnad bil som företag
Köper du en begagnad momsad bil i Tyskland gäller två alternativ:
Bruttopris (vanligast):
Du betalar bilen inkl. tysk moms (19 %).
Denna moms fungerar som en deposition. När bilen exporteras får du tillbaka momsen.
Nettopris (ibland möjligt):
Om du handlar som företag med VAT-nummer kan säljaren sälja bilen direkt utan tysk moms.
Du slipper då ligga ute med momspengarna.
I båda fallen ska du som företagare redovisa 25 % svensk moms på nettopriset när bilen registreras i Sverige. Därför blir en momsad bil alltid något dyrare här – eftersom svensk moms är 6 % högre än tysk moms.
Begagnad bil som privatperson
Som privatperson köper du alltid bilen brutto i Tyskland (inkl. 19 % moms).
Du får inte tillbaka den tyska momsen.
När du senare säljer bilen i Sverige hanteras den som en VMB-bil (vinstmarginalbeskattad). Det betyder att du bara redovisar moms på vinsten, inte på hela beloppet.
Exempel: bil för 15 000 € i Tyskland
Låt oss säga att du hittar en bil för 15 000 € inkl. moms.
Som företag:
Nettopris: 12 605 €
Tysk moms (deposition): 2 395 €
Du betalar 15 000 € → får tillbaka 2 395 € efter export
Svensk moms 25 % på nettopriset = 3 151 €
Totalt i Sverige: 15 756 € (ca 172 000 kr)
Som privatperson:
Du betalar 15 000 € och får inte tillbaka momsen.
Vid försäljning i Sverige säljs bilen som en VMB-bil.
TL/DR:
Nya bilar (<6 mån / <600 mil): köps netto i Tyskland och svensk moms (25 %) ska betalas i Sverige.
Begagnade bilar för företag: tysk moms som deposition men köpes till nettopris, sedan 25 % i Sverige.
Begagnade bilar för privatpersoner: du betalar tysk moms och köper bilen för bruttopriset.
Vill du veta mer om processen? Läs vår guide: Importera bil från Tyskland – steg för steg.
Blogg
Blogg
Blogg
Läs mer guider om bilimport