Blogg

Moms vid import av bil från Tyskland

26 september 2025

Jacob

Ny bil: alltid svensk moms

Enligt EU-regler anses en bil vara ny om den är under 6 månader gammal eller har körts mindre än 600 mil.

👉 Köper du en sådan bil i Tyskland betalar du nettopriset (utan tysk moms). Därefter ska du redovisa 25 % svensk moms när bilen registreras i Sverige.

Läs mer hos Skatteverket om moms på nya transportmedel.

Begagnad bil som företag

Köper du en begagnad momsad bil i Tyskland gäller två alternativ:

  1. Bruttopris (vanligast):

    • Du betalar bilen inkl. tysk moms (19 %).

    • Denna moms fungerar som en deposition. När bilen exporteras får du tillbaka momsen.

  2. Nettopris (ibland möjligt):

    • Om du handlar som företag med VAT-nummer kan säljaren sälja bilen direkt utan tysk moms.

    • Du slipper då ligga ute med momspengarna.

I båda fallen ska du som företagare redovisa 25 % svensk moms på nettopriset när bilen registreras i Sverige. Därför blir en momsad bil alltid något dyrare här – eftersom svensk moms är 6 % högre än tysk moms.

Begagnad bil som privatperson

Som privatperson köper du alltid bilen brutto i Tyskland (inkl. 19 % moms).

  • Du får inte tillbaka den tyska momsen.

  • När du senare säljer bilen i Sverige hanteras den som en VMB-bil (vinstmarginalbeskattad). Det betyder att du bara redovisar moms på vinsten, inte på hela beloppet.

Exempel: bil för 15 000 € i Tyskland

Låt oss säga att du hittar en bil för 15 000 € inkl. moms.

Som företag:

  • Nettopris: 12 605 €

  • Tysk moms (deposition): 2 395 €

  • Du betalar 15 000 € → får tillbaka 2 395 € efter export

  • Svensk moms 25 % på nettopriset = 3 151 €

  • Totalt i Sverige: 15 756 € (ca 172 000 kr)


Som privatperson:

  • Du betalar 15 000 € och får inte tillbaka momsen.

  • Vid försäljning i Sverige säljs bilen som en VMB-bil.


TL/DR:

  • Nya bilar (<6 mån / <600 mil): köps netto i Tyskland och svensk moms (25 %) ska betalas i Sverige.

  • Begagnade bilar för företag: tysk moms som deposition men köpes till nettopris, sedan 25 % i Sverige.

  • Begagnade bilar för privatpersoner: du betalar tysk moms och köper bilen för bruttopriset.


Vill du veta mer om processen? Läs vår guide: Importera bil från Tyskland – steg för steg.

Ny bil: alltid svensk moms

Enligt EU-regler anses en bil vara ny om den är under 6 månader gammal eller har körts mindre än 600 mil.

👉 Köper du en sådan bil i Tyskland betalar du nettopriset (utan tysk moms). Därefter ska du redovisa 25 % svensk moms när bilen registreras i Sverige.

Läs mer hos Skatteverket om moms på nya transportmedel.

Begagnad bil som företag

Köper du en begagnad momsad bil i Tyskland gäller två alternativ:

  1. Bruttopris (vanligast):

    • Du betalar bilen inkl. tysk moms (19 %).

    • Denna moms fungerar som en deposition. När bilen exporteras får du tillbaka momsen.

  2. Nettopris (ibland möjligt):

    • Om du handlar som företag med VAT-nummer kan säljaren sälja bilen direkt utan tysk moms.

    • Du slipper då ligga ute med momspengarna.

I båda fallen ska du som företagare redovisa 25 % svensk moms på nettopriset när bilen registreras i Sverige. Därför blir en momsad bil alltid något dyrare här – eftersom svensk moms är 6 % högre än tysk moms.

Begagnad bil som privatperson

Som privatperson köper du alltid bilen brutto i Tyskland (inkl. 19 % moms).

  • Du får inte tillbaka den tyska momsen.

  • När du senare säljer bilen i Sverige hanteras den som en VMB-bil (vinstmarginalbeskattad). Det betyder att du bara redovisar moms på vinsten, inte på hela beloppet.

Exempel: bil för 15 000 € i Tyskland

Låt oss säga att du hittar en bil för 15 000 € inkl. moms.

Som företag:

  • Nettopris: 12 605 €

  • Tysk moms (deposition): 2 395 €

  • Du betalar 15 000 € → får tillbaka 2 395 € efter export

  • Svensk moms 25 % på nettopriset = 3 151 €

  • Totalt i Sverige: 15 756 € (ca 172 000 kr)


Som privatperson:

  • Du betalar 15 000 € och får inte tillbaka momsen.

  • Vid försäljning i Sverige säljs bilen som en VMB-bil.


TL/DR:

  • Nya bilar (<6 mån / <600 mil): köps netto i Tyskland och svensk moms (25 %) ska betalas i Sverige.

  • Begagnade bilar för företag: tysk moms som deposition men köpes till nettopris, sedan 25 % i Sverige.

  • Begagnade bilar för privatpersoner: du betalar tysk moms och köper bilen för bruttopriset.


Vill du veta mer om processen? Läs vår guide: Importera bil från Tyskland – steg för steg.